Get Adobe Flash player

Kraków kulturalno-historyczny

Poznać Kraków, choć odrobinę. Zobaczyć to, co warte uwagi. Zainteresować się historią, sztuką, przespacerować się traktami, którymi chadzali królowie.

Krakowa nie można zwiedzić w jeden dzień. Nie można zaznajomić się z jego zabytkami w tydzień, a nawet miesiąc, ale warto posmakować kultury, pooddychać nią by wracać tak często, jak to tylko możliwe.

Pierwszym punktem wycieczki była Katedra Wawelska. Wielcy Polacy tak o niej pisali:

"Zdajemy sobie wszyscy dobrze sprawę, że wejść do tej Katedry nie można bez wzruszenia. Więcej powiem: nie można do niej wejść bez drżenia wewnętrznego, bez lęku, bo zawiera się w niej – jak w mało której Katedrze świata – ogromna wielkość, którą przemawia do nas cała nasza historia, cała nasza przeszłość." Kardynał Karol Wojtyła

"Oto tu wszystko jest Polską, kamień każdy i okruch każdy, a człowiek, który tu wstąpi, staje się Polski częścią, budowy tej częścią. Oto i my teraz przydajemy miary ciału temu – i my teraz dopiero wśród tych murów jesteśmy Polską." Stanisław Wyspiański

Tak, jak Karol Wojtyła nie uniknęliśmy wzruszeń. Ogrom piękna, duchowości, wzniosłości ujął nas za serca. Zachwyceni malowidłami, obrazami, sztukaterią z otwartymi umysłami zwiedzaliśmy Katedrę, by wspiąć się na jej wieżę, by dotknąć Dzwonu Zygmunta. Przez okno w wieży roztaczała się niezwykła panorama Krakowa. Nieba błękit przykryty był szarością chmur, która kontrastowała z soczystą zielenią drzew rosnących na krakowskich plantach. Z pod chmur przenieśliśmy się do podziemi. Groby królewskie tchnęły w nas zadumę. Ludzka kruchość, przemijalność życia nie oszczędza nawet możnych tego świata.

Kolejnym punktem wycieczki było położone nieopodal Katedry muzeum. Muzeum katedralne przybliżyło nam papieskie żywoty, a w szczególności żywot naszego świętego Jana Pawła II. Zobaczyliśmy jego szaty liturgiczne, poznaliśmy jego wzrost (był dość niski), zobaczyliśmy przedmioty, których używał i które podarował muzeum.

Spacerując urokliwymi uliczkami zajrzeliśmy do kościoła Piotra i Pawła, karmiliśmy gołębie na krakowskim rynku, zwiedziliśmy muzeum w Sukiennicach o kościół Mariacki.

Galeria sztuki w Sukiennicach to jedno z piękniejszych muzeów w kraju. Znajdują się w nim obrazy najwybitniejszych malarzy takich jak: Marcelo Bacciarelli, Piotr Michałowski, Jan Matejko, Aleksander Gierymski i wielu innych. Zwiedzanie zaczyna się od tak zwanej Sali Oświecenia. Szuka, którą można podziwiać w tej sali odzwierciedla stylistykę późnego baroku, rokoka i klasycyzmu panujących na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz w kręgach magnaterii na przełomie XVIII i XIX wieku. Następną salą przez nas zwiedzaną była Sala Romantyzmu. W Sali tej wiszą obrazy Januarego Suchodolskiego, Piotra Michałowskiego, Artura Grotterga. Dzieła tych artystów łączy nastrojowość, duch wyzwoleńczy, romantyczność, wolność, równość i braterstwo.

Sala trzecia zawiera dzieła akademickie, tak zwane dzieła salonowe. W Sali tej możemy podziwiać dzieła Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Hipolita Lipińskiego, Henryka Siemiradzkiego, Piusa Wielońskiego. Sala ostatnia zawiera dzieła realistyczne. W tej Sali obrazy zadziwiają dynamicznością. W realizmie malowano to, co otaczało malarza. Nastąpił wielki powrót do malowania pejzaży, mieszczan, chłopów. W okresie tym dominowały portrety, szczególnie portrety o zabarwieniu intymnym z psychologicznym rysem.

W postaci klamry domykającej kulturalny dzień na zakończenie pojawiło się Muzeum Armii Krajowej. Niezwykle multimedialne i poruszające młodzieńcze serca. Realizm kompozycji, dbałość o szczegóły, pewien zamysł artystyczny sprawił, że młodzież z dużym zainteresowaniem wtopiła się nie, jako w czasy powstania. Przeglądali meldunki, zdjęcia, oglądali filmy, zdjęcia, słuchali syren, pokazów, wchodzili do cel, miasta podziemnego i strzelali na multimedialnej strzelnicy.

Wychowawca

Sylwia Bieniek

ainbigdzwonfontannakodkrzysmatamuzeummuzeum2nataoigpanoramarikszaz_golebiem

Ta witryna używa tak zwanych ciasteczek (cookies). Korzystając z niej akceptujesz także warunki korzystania z cookies. Dowiedz się więcej o ciasteczkach.

Akceptuję cisteczka z tej strony www